Exit

U wilt als organisatie up-to-date blijven. Hiervoor is het nodig dat uw personeel op de hoogte is van trends en ontwikkelingen. Daarnaast wilt u dat nieuwe werknemers leren van ervaren werknemers en andersom. Maar hoe kunt u ervoor zorgen dat dit ook daadwerkelijk gebeurt?  Dat kan door het nemen van drie stappen stelt Lieke Rietrae (Nehem KMC). En dat is makkelijker dan u denkt!

Stap 1: Speur de bottlenecks op en verdeel de lasten

Een bottleneck is een expert op de afdeling waar iedereen langs gaat voor advies en feedback. In het plaatje hieronder is Jill bijvoorbeeld de bottleneck. Hoewel de expertise van Jill goed wordt ingezet vertraagt ze onbedoeld de processen. Ze heeft het namelijk druk dus collega’s zullen dikwijls moeten wachten op haar antwoord. Hoe kunt u dit oplossen? Door de situatie bespreekbaar te maken met Jill. Zorg ervoor dat ze haar werk kan delegeren naar andere experts. Zo worden de andere experts in het team ook nog eens beter benut: win-win!

in 3 stappen naar kennisteamsStap 2: Voorkom isolatie en betrek werknemers bij het team

Wanneer een werknemer weinig in contact staat met de rest van het team dan spreken we van isolatie. In het plaatje is Lisa bijvoorbeeld sterk geïsoleerd. Isolatie is nadelig omdat de kennis en ervaring in het team niet goed wordt gedeeld met deze werknemer. Lisa zal daarom sneller achter de feiten aanlopen en weinig leren van collega’s. Hoe kunt u dit oplossen? Door in gesprek te gaan met Lisa en samen op zoek te gaan naar oplossingen. Mogelijk moeten er zaken in de samenwerking worden aangepast waardoor u en het team er flink op vooruit gaan!

Stap 3: Zet experts in hoge posities dichter bij het team.

Werknemers met veel expertise en kunde krijgen na een aantal jaren vaak een leidinggevende functie in een organisatie. De bedoeling hiervan is dat de expert met zijn kennis en ervaring het team goed kan aansturen. Hoewel deze bedoeling goed is, lukt het niet altijd om dit ook te realiseren. In veel organisaties ontstaat er onbedoeld een afstand tussen de teamleider/manager en het team zelf. In het plaatje zou Liz dit kunnen zijn. Het gevolg van deze afstand is dat de expertise van Liz niet optimaal wordt benut. De oplossing is om Liz dichter bij het team te laten staan. Dit kunt u bereiken door het onderwerp bespreekbaar te maken met haar en aan te geven dat haar expertise hard nodig is in het team. Ga samen op zoek naar oplossingen. Zo kan het al helpen als Liz wat vaker pauzeert met het team. Zo simpel kan het zijn!

 En nu?

Is het voor uw team of organisatie niet direct duidelijk wie de bottlenecks en experts zijn en wilt u dit wel graag weten? Dan kunt u gebruik maken van een Sociale Netwerk Analyse (SNA). Met behulp van een speciale vragenlijst kan een SNA-diagram worden gemaakt. In dit diagram wordt het al snel duidelijk wie de experts en de bottlenecks zijn. U kunt op deze manier veel kosten besparen die u anders aan dure opleidingstrajecten kwijt zou zijn. Nehem KMC kan u verder helpen als expert op het gebied van kennismanagement.

 Tot slot

Bent u benieuwd naar de mogelijkheden van een SNA? Neem dan vrijblijvend contact met op met Nehem KMC info@nehemkmc.nl. Wij helpen u graag verder.

 

Close
Go top